Är du kund och behöver support?

Vi finns här för dig! Ring eller maila oss!

Affärer med hjärtat – klyschigt men vad betyder det för Axelentgruppen?

Den gemensamma nämnaren för samtliga bolag i Axelentgruppen är att drivkraften alltid ska vara att varje kund och leverantör blir sedd och hörd. Hos oss lämnas ingen del i affären åt slumpen. Det är lika viktigt att kunden blir framgångsrik som att vi själva blir det.

Andreas-Lanz-vd-axelent-solutions

Vad innebär det för dig att göra affärer med hjärtat? Hur skulle du förklara det begreppet?

För mig handlar det om att inleda samarbeten och relationer som gör båda parter glada. Jag tycker det handlar om att göra ett arbete som man kan stå för och samtidigt känna en stolthet för. Vi vill ju kunna visa upp samarbeten där det finns positiva och nöjda erfarenheter från båda sidor.

Vad är viktigt för kunden när det gäller relationer?

Jag skulle säga att kommunikation och flexibilitet är centralt när kunder hör av sig till oss. Såklart vill vi att det blir långsiktiga relationer och ju längre relationer vi har desto mer tillit får kunderna till oss. Det är dithän vi alltid strävar att komma. För kunden är det viktigt att vi är lyhörda, kommunikativa och flexibla. I kontakt med oss är det ofta akuta behov och exempelvis i sämre tider kan man ibland behöva hitta en mellanväg på vissa lösningar. Då är det jätteviktigt för oss att hitta ett bra samarbete och försöker förstå varandras verksamheter och hitta lösningar genom att vara flexibla. Kan relationen byggas ännu längre kan vi lära känna varandra ännu mer, även på ett privat plan. Det skapar mer öppenhet och vi blir båda måna om varandra.

 

Hur kommer vi bort från det klyschiga i att ”göra affärer med hjärtat” för det vill väl egentligen alla förmedla att man gör, men hur realiserar vi att faktiskt göra affärer med hjärtat?

Genom att lyssna till vad kunderna säger och berättar om oss. Det är det som avgör om vi faktiskt gör affärer med hjärtat, ett kvitto på att det verkligen är sant då det är kunden som bekräftar det. Vi tycker det är viktigt att verkligen var lyhörda för kundens situation.

Sen tycker jag vi visar det genom hur vi ser på våra konsulter, att dem är människor och inte bara resurser. Genom att vara en arbetsgivare som verkligen tar hand om och bryr sig om sina anställda, det tycker även kunderna är viktigt och värnar om den företagskulturen eftersom våra konsulter ska finnas på plats hos dem.

 

På vilka sätt jobbar Axelent Solutions med att förmedla det budskapet?

Jag tycker att vi främst visar vi det genom hur vi berättar om vår arbetsplats, men även genom olika kundcase hur kunder pratar om oss. Genom sponsring kan vi också visa på att vi gör saker med hjärtat. Där vill vi göra ännu mer sådant som vi brinner för och som matchar vår typ av verksamhet.

 

Hur fungerar Axelentgruppen som relationsbyggare?

Jag märker av att det finns ett gott rykte för Axelent. Vi kan ständigt jobba ännu mer för att bli bra relationsbyggare inom hela gruppen. Att jobba för ett ”One Axelent” som är vår gemensamma strategi är en resa som vi nyligen påbörjat. Då kan vi skapa ännu mer närhet och lära känna varandra. Generellt känner jag alltid att man möts med öppna armar och på ett välkomnande sätt när jag pratar med andra Axelentare oavsett vem man vänder sig till. Det finns en vilja att hjälpa till och ställa upp. Jag försöker alltmer prata om och referera till hela Axelentgruppen i de fall det passar.

 

Hur ser du på det lokala ansvaret man har som företag? Vår betydelse och roll i samhället på den plats vi verkar?

Jag tycker det är jätteviktigt! Dels att vi på Axelent är med och väcker en nyfikenhet tidigt hos unga och barn. Men också genom att ge tillbaka till samhället på olika sätt. Jag har själv gått på högskolan i Jönköping och jag vet hur det känns när man är helt ny i yrkeslivet. Det är viktigt att bland annat studenter får möjlighet att testa på sitt yrkesval under sin utbildning.

Sen har vi ett gemensamt ansvar i hela vårt län när det gäller kompetensförsörjning. Alla skriker efter kompetens, och där ser jag det som en jätteviktig fråga att vi jobbar för att behålla och utveckla kompetensen som finns här, genom samarbete med utbildningarna i vår närhet. Det är ett långsiktigt arbete – vi planterar nu och får skörda det längre fram. Att vi verkar för att verkligen vara en attraktiv arbetsgivare kommer också vara viktigt. Genom att vi är närvarande och synliga på många olika sätt, inte minst genom sponsring så verkar vi inte bara för vårt arbetsgivarvarumärke utan det speglar också vilka vi är och hur vi gör våra affärer – att vi finns och bry oss och att vi är passionerade.